1. « Wróć do  
  2. « Wróć do   Informacje
  3. Kiedy konieczna jest wymiana rozrządu?
Kiedy konieczna jest wymiana rozrządu?

Kiedy konieczna jest wymiana rozrządu?

2021-10-12 09:45:25

Rozrząd odpowiada za sterowanie elementami, które mają doprowadzać mieszankę paliwowo-powietrzną do cylindra, a następnie usuwać z tłoków spaliny. Rola tego układu jest więc absolutnie kluczowa, aby pojazd działał w pełni sprawnie. Z jaką częstotliwością należy zmieniać rozrząd, w tym zwłaszcza jego kluczowy element, czyli pasek?

Czym może skutkować zerwanie paska rozrządu?

W skład rozrządu wchodzi przede wszystkim pasek, którego zerwanie się może doprowadzić do poważnych uszkodzeń jednostki napędowej i konieczności wykonania drogiej naprawy. W przypadku zerwania ma bowiem miejsca desynchronizacja pracy tłoków i zaworów, co skutkuje wygięciem, dziurami w tłokach, a w skrajnej sytuacji nawet rozsadzeniem całego bloku silnika.

Skutki tej wydawałoby się stosunkowo prozaicznej usterki, mogą być więc naprawdę poważne, a koszt samej naprawy w przypadku starszych pojazdów nierzadko przekracza nawet ich wartość.

Kiedy wymienia się rozrząd?

Okazuje się, że zalecenia w tym zakresie zazwyczaj różnią się w zależności od producenta oraz danego modelu. Istotne jest więc to, aby taką informację zawsze sprawdzić w książce serwisowej, ewentualnie online, w jednym z oficjalnych katalogów opisujących eksploatację danego modelu samochodu.

Jakie są jednak interwały przyjmowane przez producentów najczęściej? Pierwsza wymiana przewidywana jest średnio po około 100 tys. km. Generalnie jednak w przypadku starszych modeli takie wymiany powinny być planowane częściej i najlepiej uzgadniać je z ekspertami w tym zakresie doświadczonymi w obsłudze danych samochodów.

Drugim wyznacznikiem jest wiek paska rozrządu. Zaleca się, aby wymiana następowała co 3 do 5 lat i to nawet w przypadku mniejszego przebiegu, co wynika przede wszystkim z naturalnego starzenia się materiału. Ponownie warto jednak sprawdzić, co w tym zakresie zaleca producent.

Chcesz przedłużyć użytkowanie silnika? Pamiętaj nie tylko o wymianie paska rozrządu! Z naszego bloga dowiesz się też, jaki olej silnikowy wybrać oraz dlaczego jest on tak ważny dla żywotności jednostki napędowej.

Wymiana paska rozrządu w samochodach używanych

Jak widać na częstotliwość wymiany wpływa wiele różnych czynników i warto pomyśleć o niej również w przypadku nabycia pojazdu używanego. W takiej sytuacji często nie wiadomo, kiedy dane podzespoły rzeczywiście były wymieniane, pomimo zapewnień sprzedającego.

Dozę nieufności warto zachować zwłaszcza w przypadku paska rozrządu i po zakupie auta szybko dokonać jego wymiany. Jeśli dodatkowo pojazd długo oczekiwał na zakup, np. w komisie, wówczas także trzeba udać się do mechanika. Podzespoły samochodów długo nieużywanych, w tym również pasek, zdecydowanie szybciej ulegają starzeniu.

Koszt wymiany paska rozrządu

Kierowcy obawiają się przede wszystkim wydatków związanych z takimi naprawami. Koszt to od 500 do 1500 złotych, przy czym można spotkać się oczywiście zarówno z mniejszymi cenami za taką usługę, jak i większymi (oczywiście wliczona jest w nie także cena samego paska). 

Warto wziąć też pod uwagę, że sama wymiana rzadko przeprowadzana jest od ręki, trzeba więc dobrze ją zaplanować (średni czas trwania usługi to od 2 do 3 godzin). Odradza się też samodzielnego wykonywanie wymiany, jeśli nie ma się odpowiedniej wiedzy w tym zakresie. Niebezpieczne może być bowiem nie tylko samo zerwanie paska, ale również jego przemieszczenie.

Jak widać odpowiedź na pytanie, kiedy konieczna jest wymiana rozrządu, jest naprawdę istotna. Nie warto zwlekać przede wszystkim z wymianą paska, gdyż może ona doprowadzić do nieodwracalnej usterki jednostki napędowej i konieczności jej całkowitej wymiany. W kwestii wymiany nie należy więc nigdy zostawiać jej na ostatnią chwilę.